Rohkea uudistaja löysi markkinaraon – Palvelut
kauppareissun yhteydessä
Verkkojulkaisu 20.4.2016 | Yrittäjä.fi
Riikka Koskenranta
24 Pesula Oy on uudistanut itsepalvelupesulakonseptin ja nyt tähtäimessä on
Iso-Britannia. Yrittäjäsanomien Yrittäjä vinkkaa -palstalla etsitään vinkkejä kansainvälistymiseen. Lasten Metsola Oy:n yrittäjä Riina Pulkkinen neuvoi viime viikolla olemaan ajattelematta liikaa maiden ja liiketoiminnan rajoja.
Kansainvälistymisessä tärkeintä on asenne. Tällä viikolla vinkkinsä antaa 24 Pesula Oy:n toimitusjohtaja Asko Nevala. 24 Pesula on uudistanut itsepalvelupesulakonseptin automatisoimalla ja digitalisoimalla palvelun. Maksun voi hoitaa kännykällä.
– Koko juttu on tehty skaalautuvaksi. Pesulat tehdään tuotantotiloissa ja ne
siirretään valmiina paikalle. Tämän päivän tekniikoilla koneet ovat kosteusvapaita,
äänettömiä ja hajuttomia. Pesulan voi viedä vaikka kirjastoon.
Perheyrityksen perustivat Kokkolassa kolme Nevalan veljestä vuonna 1999. Nyt
kotimaassa toimivat pesulat, ovat pääasiassa kauppakeskusten yhteydessä, jolloin
asiakas voi kauppakäynnin yhteydessä hoitaa esimerkiksi mattojen pesun.
Tekesin apu arvokasta
Yritys lähti tähtäämään kasvuun ja kansainvälistymiseen vuonna 2014. Yhtiö otti
Tekesistä liiketoiminnan kehittämiseen lainaa. Kohdemarkkinoista kokemusta
omaavat hallitusammattilaiset ja osakkaat ovat osoittautuneet kullanarvoisiksi
kansainvälistymisen tiellä.
– Suurin oppi kansainvälistymisessä oli, kun otimme yritykseen mukaan
ammattilaisia osakkaiksi. Heillä oli aiempaa kokemusta kohdemaistamme. Kaiken
muun ohessa, minulla olisi ollut rajalliset mahdollisuudet kasvavana
pesulayrittäjänä opiskella kansainvälistymisen aakkoset, Nevala pohtii.
Vuonna 2015 omistajapohjaa laajennettiin kahdella ulkopuolisella
yritysammattilaisella.
– Lainaa saisi sinänsä helpommin pankista kuin Tekesiltä. Mutta Tekesin mukanaolo
on pistänyt tekemään kotiläksyt paremmin, kun hankeyhteistyöhön sisältyy
väliraporttien tekoa. Sparrausapu on ollut tärkeää.
Nevalan mukaan yrityksen liikevaihto kasvoi viime vuonna yli 40 prosenttia. Yritys
on teetättänyt ulkopuolisella markkinakartoituksen Isosta-Britanniasta, mistä selvisi
muun muassa toimialan tilanne. Tekesin kehityshankkeessa yritys on luonut uusia
palvelumalleja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille.
Seuraavat siirrot
Nevalan mukaan 24 Pesulan ensimmäiset ulkomailla toimivat pesulat on tarkoitus
avata ensi vuonna Lontoossa. Neuvottelut ovat vielä käynnissä. Toimitusjohtajalla
on muutaman kauppakeskusketjun kanssa tapaamiset toukokuun aikana. Yritys on
edelläkävijä tuodessaan pesulat kauppakeskuksiin.
– Katsomme vielä, miten markkina siellä elää. Jos sinne mennään, sinne mennään
ketjujen mukana.
– Pietaria tutkimme ensimmäisenä pari vuotta sitten, mutta se jäi, kun Ukrainan
sota ja EU:n pakotteet muuttivat tilannetta.